Munad – kas ohtlik kolesteroolipomm või supertoit?

Olgu  keedetud, pošeeritud või munapudru kujul,  muna on tervisetoit. Seda võib kindlameelselt väita  nii sinna kätketud kvaliteetse valgu tõttu (muna on täiusliku valgu võrdkuju), kui ka munades sisalduva letsitiini ja antioksüdantide pärast. Munas on palju fosforit, kaltsiumit, magneesiumit, fluori, joodi, seleeni, vaske, tsinki ja mangaani. Samuti leidub seal eeskujulikus proportsioonis kõiki üheksat kehale vajalikku asendamatut aminohapet, hulgaliselt mineraale ja rasvlahustuvaid vitamiine. Teisisõnu kõike seda, mis on vajalik uue elu alguseks.

Vahepeal võimutsenud kolesteroolikartuse aeg, mil soovitati süüa vaid munavalgetest tehtud omletti, on praeguseks õnneks mööda saanud, seda enam, et just munakollases peituvad ju rasvlahustuvad vitamiinid (D, E, A). Vastupidiselt varasematele hirmudele ei tõsta munad LDL kolesterooli. Südamevaenulikult toimivad hoopis valmistoitudes sisalduvad transrasvad ja Omega 6 rasvhappeid sisaldavate rafineeritud päevalille-, maisi-, soja-, rapsiõlide jms liigtarbimine.

  • Munad kaitsevad ajufunktsioone

„Õnnelike“ ehk vabalt peetavate kanade munad sisaldavad rohkesti Omega 3 rasvhappeid, D- ja B12- vitamiini ning koliini, mis on tõeliseks kingituseks ajule. Koliinil ehk B4-vitamiinil on oluline roll paljudes metaboolsetes protsessides, ühtlasi toimib see närvivahendusainena. Koliin parandab mälu ja kognitiivseid funktsioone.

Vitamiin B12 on aju normaalseks tööks ülioluline. Uuringud on näidanud, et B12 puudus võib viia ajurakkude kokkutõmbumiseni, mis suurendab eelsoodumust haigestuda Alzheimeri tõppe ja dementsusesse. Omega 3 rasvhapped ja D-vitamiin aitavad parandada ajufunktsioone ja mälu, vähendada depressiooni ja ärevustunnet.

  • Munad aitavad püsida õiges kaalus

Kuna muna on täiuslik proteiiniallikas, siis annab see rohkesti energiat ning aitab  ka kõhul kauem täis püsida. Munad ei tekita veresuhkru kõikumisi, vaid tagavad stabiilse energianivoo pikaks ajaks.

Veelgi enam, ajakirjas Network Health Dietitian avaldatud uurimuses leiti, et munas peituvad spetsiifilised valgud, mis suruvad näljatunnet maha rohkem kui mõni teist tüüpi proteiin. Seega aitavad munad kergendada ka kaalujälgimist.

Munades peituv biotiin (B7-vitamiin) mängib olulist rolli glükoosi ja rasvhapete ainevahetuses ning aitab tasakaalustada vererasvade taset.

  • Kaitsevad silmade tervist

Munad sisaldavad rasvlahustuvaid karotenoide luteiini ja zeaksantiini, mis tulevad eriliselt kasuks maakula degeneratsiooni ennetamisel ja vähendavad katarakti riski. Antud ühendite antioksüdantne efekt aitab tugevdada võrkkesta ja kaitsta silmi vabade radikaalide poolt tekitava kahjustuse ning päikese ultraviolettkiirguse eest. Luteiini leidub ka rohelises lehtviljas, kuid seoses rasvhapetega omastab organism neid ühendeid  paremini just munadest.

  • Stimuleerib lihaste kasvu

Mune peetakse nende kõrgkvaliteetse valgu sisalduse tõttu suurepäraseks toiduks ka neile, kes on huvitatud lihaste kasvatamisest. Teatavasti on valgud lihaste ehitusmaterjaliks ja munavalges olev albumiin on aine, mis stimuleerib täiendavalt valgu imendumist ja lihaskasvu.

Kuumtöötlemine muudab valgud küll kehale halvemini omastatavaks, kuid salmonella kartusest ajendatuna ei soovitata mune siiski päris toorelt süüa. Praemunadele võiks eelistada lühiajaliselt keedetud mahemune, kus säilivad ka kuumatundlikud Omega 3 rasvhapped.

  • Munad parandavad tuju

Munad on rikkad B12 vitamiini poolest ja aitavad seega kaasa nii hea tuju säilimisele kui parema stressitaluvuse tekkimisele. Samuti sisaldub munades teisi B-vitamiine (B6 ja folaat), mis on olulised ühendid emotsionaalse heaolu säilitamiseks.

Lisaks muule sisaldab munakollane letsitiini, mis aitab kolesteroolitaseme tasakaalustamise kõrval stabiliseerida ka tuju. Munades on rohkelt aminohappeid metioniini ja tsüsteiini, mis on teadupärast olulised depressiooni ja ärevustunnete leevendamiseks. Munaputru peetakse seetõttu sõna otses mõttes nn. lohutustoiduks, mis tekitab kehas turvalisuse ja kaitstuse tunde.

  • Muna paneb kasvama juuksed ja küüned

Juuksed ja küüned on tehtud valkudest, seega hoiab muna kvaliteetvalk neid terve ja tugevana. Lisaks sisaldab muna ka H-vitamiinina tuntud biotiini, mis on üks vähestest väävlilt sisaldavatest vitamiinidest. Väävel teatavasti on oluline nii kollageeni, elastaani kui juuste kasvuks vajaliku keratiini tootmiseks.

Juustekasvu kiirendamiseks soovitatakse teha juustemaski, mis koosneb 1 spl ekstra virgin oliivõlist ja 1 toorest munast. Kandke mask juustele ja pange pähe vannimüts ning katke see rätikuga. 30 minuti pärast loputage mask maha ja peske pea (eelistatavalt mahešampooniga). Pehmete, toidetud ja säravate juuste saamiseks võiks seda maski teha 2-3 korda kuus.

  • Munad kaitsevad vähi vastu

Alberta Ülikooli uurijate väitel on munal antioksüdantsed omadused, mis taandavad vähitekke riski ja hoiavad südame-veresoonkonna haiguste eest. Munakollased sisaldavad kahte aminohapet, trüptofaani ja türosiini, millel on vabu radikaale pärssivad omadused. Kahjuks vähendavad neid kasulikke omadusi nii keetmine kui praadimine.

Samas annab The Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology teada, et munade tarbimine vähendab rinnavähki haigestumise riski 24% võrra, kuna neis sisalduv koliin (B4 vitamiin) aitab tagada rakkude normaalse funktsioneerimise ja vältida rakumutatsioone.

  • Munad aitavad kaasa raseduse normaalsele kulgemisele

Mune peetakse rasedusaegseks tervisetoiduks, kuna munas olev koliin (B4-vitamiin) aitab vähendada veel sündimata lapse riski haigestuda tulevikus mentaalsetesse ja kroonilistesse haigustesse. Koliini leidub peale munade ka lihas, pähklites, ubades ja teistes valgurikastes toitudes.

Koliin mängib olulist rolli loote aju arengus ja aitab ära hoida sünnidefekte. Kaks muna tagavad peaaegu poole rasedale ja rinnaga toitvale naisele sobivast päevasest koliinikogusest. Samas soovitatakse lapseootusajal igaks juhuks hoiduda tooreste ja poolkõvade munade söömisest.

  • Munad tugevdavad luid

Munad aitavad hoida luid ja hambaid tugevana, kuna nad sisaldavad fosforit, D-vitamiini ja kaltsiumit. On ammu teada fakt, et kaltsium hoiab luud tugevana, kuid kas teadsite, et just D-vitamiin on see, mis orkestreerib kaltsiumi imendumist soolestikus? D-vitamiin stimuleerib luude kasvu ja selle vitamiini puudus tekitab luude vananemisilminguid. Luude tugevdamiseks ja õige tiheduse saavutamiseks teeb kaltsiumiga koostööd ka munas leiduv fosfor.

  • Munad aitavad akne vastu

Munas sisalduv biotiin ja väävel  aitavad kiirendada kvaliteetse kollageeni teket ja aknest puretud nahal paraneda. Munavalget võib kasutada näomaski tegemiseks, kuna see imeb endasse ülemäärase rasu, pinguldab nahka ja ahendab poore. Samas aitab munavalge pleegitada aknearme ja  iluvigu.

Kõige lihtsam on munavalge lihtsalt vahtu lüüa ja näole kanda. Maski võiks peale jätta 10-20 minutiks, seejärel tuleks see leige veega maha pesta. Nahk on rahulik, siidine ja toidetud.

Munade valimisel eelistage võimalusel  kindlasti vabalt peetavate kanade mune, kuna need erinevad puuri kätketud kanade munadest nii toitainelise profiili kui energeetika poolest. On juhtumeid, kus munaallergiaga kimpus olevatel inimestel ei väljendu allergia juhul, kui nad söövad mune kanadelt ” kes on näinud päikest ja tundnud isiklikult mõnda kukke”:)

Terviseterapeut ja toitumisnõustaja Liis Orav

Liis-Orav-217x300

Liis Orava artikleid saad lugeda ka kogumikust V. Mihkelsoo, N. Vahtramaa “Isetervendamine: kunst ja praktika”, 2016.

Raamat on müügil:
meie e-poes
kõigis Apollo ja Rahva Raamatu kauplustes
loodustoodete kauplustes üle Eesti
35.-s Selveris
kõigis Prismades
suurtes Rimides
Maxima XX ja XXX poodides
Coop (ETK) Maksimarketites ja Konsumites
B Pluss – 7 kaupluses

Raamatu esikaan. Isetervendamine kunst ja praktika_291x457

 

Vasta

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>