Üllatavalt lihtne moodus veresuhkru tasakaalustamiseks

Enamik tervisehuvilisi on kindlasti  kuulnud imelugusid õunaäädika ravivõimete kohta. Samas võib sageli kohata ka skepsist ning kuulda õudusjutte makku söövitatud aukudest ja kahjustatud soolestikust.  Alles hiljuti juhtusin lugema artiklit, kus tuntud Eesti toitumisguru soovitas õunaäädikast  suure kaarega mööda käia, kuna see pidavat ära tapma soolestikus elavad head bakterid. Samas tuleb meelde, et varem on ta sõna võtnud ka võilillede  olematu ravitoime suunal, hoolimata sellest, et taime on aastatuhandeid edukalt kasutatud nii Hiina kui  Araabia meditsiinis ning et Pubmedi andmebaasis on hulk teadusuuringuid,  mis omistavad  võilillele vähi- ja põletikuvastast toimet.  Hmmm…  Aga kuidas jääb ikkagi õunaäädikaga?

Kõigepealt tuleks määratleda kvaliteetse õunaäädika kriteeriumid ja nimelt: õige õunasiidriäädikas on tehtud õunamahlast ja mitte õunapressimisjääkidest; see on valminud ilma sünteetiliste lisanditeta ning on ilmtingimata ja ainult klaaspudelis, kuna plastpudelist lekiks pudeli happelisse sisusse endokriinsüsteemile mürgiseid aineid. Kvaliteetne õunasiidriäädikas on orgaaniline, filtreerimata ning sisaldab kilejat sadet, mis  koosneb  atsetobakterite poolt toodetud valgumolekulidest, ning on ühtlasi märgiks elusast  tootest.

Vastupidiselt kohati levivale pseudoteadusele ei ole õunaäädikas eriline kaaliumiallikas. Samas sisaldab pastöriseerimata ja filtreerimata õunasiidriäädikas mitmeid jälgmineraale, lahustuvat kiudainet pektiini,  kasulikke bakterid ning ensüüme, mis aitavad kaasa seedimisele ning toidavad  soolestiku head mikrofoorat. Äädika pastöriseerimine kaotab enamuse sellest „paradiisiaiast“, seega kui soovite õunaäädikat kasutada pigem ravimtoidu kui  puhastusvahendina tuleks toodet hoolega valida.

Õunasiidriäädikas on kuulus oma kaalu langetavate omaduste poolest, mis polegi eriti üllatav, kuna see aitab tasakaalustada veresuhkru kõikumisi. Leidub päris palju tõendusmaterjali äädika insuliinitundlikkust parandava mõju kohta.
Õunaää-768x768

2004. a avaldas American Diabetes Association uuringu, mis näitas, et äädika tarbimine enne söögikordi aitas kontrollida veresuhkrut nii tervetel inimestel, eeldiabeetikutel kui II tüübi diabeedi puhul.  Võrreldes platseebogrupiga paranesid glükoosimarkerid kõigil kolmel grupil. II tüübi diabeedi korral  langes veresuhkrunäit  ca 25% võrra, kõige positiivsemad tulemused olid aga eeldiabeetikutel, kelle markerid paranesid lausa poole võrra.

2007 a  avaldatud uurimus näitas, et vastu ööd tarbitud õunaäädikajook parandas hommikusi veresuhkrunäite 4-6% võrra.  Äädika positiivne mõju  tühja kõhu veresuhkrule (1, 2, 3) võib tuleneda ennekõike sellest, et atseethape pärsib suhkruid lagundava ensüümi disahharidaasi aktiivsust.

Õunaäädikal on veel rohkesti tervist toetavaid omadusi,  ennekõike tuntakse seda seedimise toetajana, mineraalide imendumise parandajana ning refluksi leevendajana. Õunaäädikas on võimekas abistaja nahaprobleemide ja -defektide korral ning aitab taastade kudede pH tasakaalu (nt. päikesepõletuse korral). Õunaäädikas sobib halbade lõhnade eemaldamiseks, liigse higistamise puhul, detoksvannideks, akneraviks ja juuste loputamiseks. Õunaäädikas on kiireim kodune ravivõte põiepõletiku puhul ning sapikividest tingitud spasmide ennetamiseks-leevendamiseks.

NB! Õunaäädikat ei saa soovitada maohaavade puhul ning kahtlemata ei ole kellelgi   mõistlik seda ilma lahjendamata seespidiselt tarvitada.  Klaasitäie sooja vee kohta sobib alustuseks panna 1-2 tl õunasiidriäädikat, ajapikku võib kogust kasvatada ka 1-2 spl-ni.  Jooki on  soovitav tarbida hommikuse äratustoonikuna ning soovi/vajaduse korral ka  enne teisi suuremaid söögikordi. Need, kel veresuhkruga probleeme ei ole, võiksid kindlasti proovida soojendavat õunaäädika-blackstrap melassi vett või vana head klassikalist õunaäädika-meejooki.

Artikli autor on terviseterapeut ja toitumisnõustaja Liis Orav.

Liis Orav on lõpetanud toitumisnõustajana Annely Sootsi Tervisekooli ning täiendanud end erialaselt erinevatel kursustel nii kodu- kui välismaiseid loodusravi, ortomolekulaarse ja integratiivse meditsiini lektoreid kuulates.
Ta peab tervise- ja toitumisloenguid, kirjutab Toitumistarkus.ee blogi ning teeb tervisealast kaastööd mitmetele internetiportaalidele ja naisteajakirjadele. Oma soovitustes lähtub Liis terviktoidust, loodusravist, biokeemilistest seaduspäradest ja headest mõtetest.

Liis Orav usub tingimusteta keha iseparanemise võimesse. Loodusliku toidu, hea energia ja õige suhtumisega saab kergendada ja leevendada pea kõiki tervisemuresid.

Vasta

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>